Var stark i livet för det behövs

"Var stark i livet för det behövs" var det budskapet alla yogadeltagare fick med sig igårkväll när vi lämnade gymmet efter en timme intesiv yoga. Så sant som det är sagt. I yogasalen är det av någon anledning både väldigt lätt och samtidigt svårt att känna sig just stark. Det är märkligt att andning och lite övningar kan orsaka så mycket. Faktum är den att jag upplever mig mer mjuk och kärlekfull såväl inuti som utanpå efter ett pass med yoga. Det är även yogan som ger mig min egentid, en unik stund för reflektion, träning och återhämtning.
 
 Ibland kan det kännas som att saker inte spelar någon roll men det är förmodligen då det är som allra viktigast att värna om sina principer och värderingar. De är också i de stunderna jag funderar över om det ändå inte vore enklare att vara en person utan drivkraft och ambitioner. Jag är dock ingen sådan människa. Jag vill nå resultat samt se någon form av utveckling. Framförallt vill jag säga vad jag tycker. Jag vill även att fler gör det. Faran är inte att någon säger emot en, utan den stora faran är när människor låter sig ledas av andra. Jag anser att det är lika mycket en demokratisk skyldighet som en rättighet att faktiskt ha en åsikt. Inte om allt men i alla fall om en del.
 
Det är viktigt att ha respekt för att alla kan ha olika syn på saker men en sak jag faktiskt har otroligt svårt att begripa är hur man kan ogilla människor bara för att de inte "kommer från samma land" som en själv. Jag funderar över om Sverigedemokraterna tror att "svenskar" per automatik blir kriminella bara för att de emigrerar till ett annat land... Tänker på sverigedemokraten som påstod sig vilja utvandra till ett land som inte tar emot invandrare. Ja, lilla du, hur ska du då komma in? Ett sådant uttalande bevisar väl i alla fall hur hög intelligens vissa har.
 
Jag finner det riktigt läskigt att vi har ett parti i den svenska riksdagen som på fullt allvar menar att mångfald är ett hot mot samhällsutvecklingen. Jag skulle snarare påstå det direkt motsatta. I SVT:s samhällsprogram Hubernett påstod Jimmy Åkesson att det är ett problem att folk med utländsk härkomst inte följer svenska normer. Jag kan nog snarare tycka att det är sunt att inte göra det alla gånger. Landet lagom förlovad med mellanmjölken kan bli rätt trist i längden. Hur som helst är det knappast det som är problemet. Problemet är att vi har ett riksdagsparti som inte respekterar allas lika värde utan bara låtsas att de gör det.
 
Personligen är jag rätt trött på jarrgongen "lagom är bäst". Man ska vara lagom duktig, personlig men inte för personlig, engagerad men inte naiv osv. Varför kan man inte få vara sig själv istället för att försöka anpassa sig till någon mängd?
 
Från det ena till det andra. Nu är det snart helg. Den här veckan har verkligen gått fort. Imorgon är jag ledig och tänkte passa på att handla mina julklappr. På lördag får jag äntligen träffa Matte igen :). Trots att det inte är överdrivet långt mellan Göteborg och Skara så känns det långt! Tur att det finns tåg och helger. Jag njuter av känslan av att vara kär. Att tycka om någon riktigt mycket är det härligaste och finaste man kan uppleva men förmodligen också det mest smärtsamma. Med kärlek kommer så mycket, dans på rosor, glädje, värme, oro, omtanke, längtan, saknad och kanske till och med frustration ibland.
 
Ha nu en fin helg allihop!
 
 

Kommentarer
Postat av: vispen

Kloka tankar precis som vanligt, om åsikter, kärlek och sverigedemokraterna.
Det här med julklappar måste jag också börja kolla på snart.
Härligt att du hade en trevlig första advent med Matte och kul att du kikar in på min blogg lite då och då och att du gillar att läsa den. Lycka till med allt du också.
Kram

2012-12-03 @ 13:27:34
URL: http://vispen91.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0