App-samhället

Det är inte lätt när folk är negativa och bara säger nej till allting samt avfärdar alla goda idéer. Det är inte heller helt och hållet enkelt när folk inte förstår det som jag förstår och finner självklart. Samtidigt blir det inte mindre svårt när det är svårt. Som ni hör är jag ganska trött ikväll. Jag är framförallt trött på att lösningar på problem tycks gå i samma tempo som ett försenat SJ tåg. Men den som vill den kan - visst är det så. 

Slutsatsen av dagen är dock inte enbart att det finns tråkiga nejsägare. Jag har dessutom tvingats inse att hela världen inom en snar framtid kommer att förvandlas till en app. Nu kan man till och med boka färdtjänstresor via en riktigt "smart och cool" liten app.

Appen ska till och med vara tillgänglig för alla, ja i alla fall för den delen av färdtjänstbefolkningen som förstår sig på sådana där smarta telefoner.  Jag tillhör inte en av dem. Jag väntar bara spänt på appen som kan laga min mat medan jag latar mig i soffan eller på appen som knyter mina skosnören. Kanske kommer det förr eller senare en app som kan förflytta mig till jobbet utan att jag behöver göra ett jota. Vi människor behöver snart inte göra något själva känns det som.

Apparna är dagens lösen. En bra besparingsmetod och anledningen till at arbetstlösheten fortsätter att öka då kundtjänstpersonalens arbetsuppgifter numera sköts via apparna. Okej, nu överdriver jag men visst går vi mot ett mer effektit samhälle där personliga kontakter tenderar att försvinna till förmån för all teknik som ska få oss att klara oss utan varandra.

Från appar till politisk oro.

I Grekland etablerar sig nämligen ett främlingsfientligt parti med namn "Gyllene gryningen" som skylle ekonomiska krisen i landet på alla utrikesfödda. Jag finner det djupt olyckligt att människor i kriser ställer olika samhällsgrupper mot varandra istället för att samarbeta. Det går kalla kårar genom kroppen när jag hör om att invandrare misshandlas och ska motas bort, det sägs vara deras fel att den grekiska ekonomin är i botten. Att vi aldrig lär oss av vår historia. 30-talets hemska tider får aldrig upprepas igen. Allas lika värde måste gå före allt annat. Samarbete måste gå framför syndabocksletande. 

Slutligen GRATTIS kära Sverige till segern ESC.

 

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Appvärlden kommer nog i framtiden växa ännu mera i takt med att allt fler människor skaffar smartphones. Detta blir såklart både possetivt och negativt. Kul med färdtjänstappen! Greklands politiker har skött landets ekonomi dåligt i flera år, trotts att man får in stora inkomster på turismen. Nu får den grekiska befolkningen ta smällen men om några år kommer säkerligen grekland vara på rätt väg igen.



Ha det bra

Kram.

2012-05-29 @ 11:33:23
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Catta

Ur ett aktivitetsperspktiv kan jag dock konstatera att apparna kan vara ett bra och effektivt hjälpmedel för folk. Förmodligen kan de möjliggöra att en del målgrupper kan vara mer aktiva i olika typer av aktiviteter.

2012-05-29 @ 21:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0