Hästhagar och bortglömda stationer

Då var det måndag igen (fast när detta postas är det tisdag), måndag kväll dessutom och jag känner mig klarvaken. Trots att jag vet att jag borde sova eftersom jag måste gå upp 05:30 imorgon för att bege mig till gymmet för ett morgonpass med body pump. Vill man vara fin får man lida pin eller hur är det? Body pump är dock ingen pina utan en helt fantastisk träningsform. Det känns faktiskt lite tryggt att återvända till gymmet efter en del arbete i stall och liknande som jag har ägnat mig åt på sistonde.

I helgen byggde vi hästhagar vilket inte är det lättaste jag har utsatt mig för. När Min diplomatiske vän undrade om jag sov senare på kvällen fick han svaret att "jordborren står ju där borta", vidare ansåg jag att han och hans bror borde koka lite tomater innan teet.... Usch, jag som avskyr tomater! Tror knappast att de smakar bättre i kokt form.  Jag var med all sannolikhet trött. Nya miljöer tär definitivt på krafterna samtidigt som det såklart är stimulerande. Det är däremot läskigt hur beroende man är av sina vanor. Kontorsstolen är en bra och trygg plats att befinna sig i. Allt nytt är en utmaning på sitt sätt men så länge det är roligt så är det ju ingen fara att bli lite trött. Lycklig är jag och mina muskler också :).

Den kommande helgen kommer vi att spendera här i stan. Då står "Marschen för tillgänglighet" på agendan.  En gång för alla ska hela "funktionshinderrörelsen" göra klart att vi kräver en lag som klassar otillgänglighet som diskriminering. Jag fattar inte hur svårt det ska vara för våra svenska politiker att fatta att det är omöjligt att vara delaktig i ett samhälle som man många gånger inte kan ta del av. Enligt FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna har alla människor faktiskt rätt att vara JUST delaktiga i ett samhälle. Jag tycker att en del beslutsfattare borde gå en kurs i logiskt tänkande. Och kanske även i att utföra saker i tid. År 2010 skulle Sverige vara tillgängligt för alla. Hur har det gått? Mindre bra antar jag eftersom kollektivtrafiken senast idag var otillgänglig för mig då det saknades utrop. 

SJ är inte heller alltid så duktiga på att passa tider men ibland tycks det dock gå lite väl fort. I söndags glömde nämligen lokföraren att stanna i Vårgårda. Jodå, stationen ropades ut, passagerare gjorde sig klara för att stiga av men tåget verkade inte riktigt vara så benäget att stanna. Fem minuter efter Vårgårda hördes tågpersonalens röster i högtalarna. De meddelade att vi råkat köra förbi Vårgårda och att vi därför var tvugna att backa tillbaka. När vi äntligen anlände Göteborg var vi cirka tio minuter sena så egentligen var väl allt i sin ordning. SJ:s tåg var försenade som vanligt...

Ny statistik som SVT tagit del av visar att killar går ut med omrking tio procent sämre betyg i nian än vad tjejer gör. Så här ser det tydligen ut i samtliga svenska kommuner. En del oroar sig för vad det här kommer att få för konsekvenser för framtiden. Som att det här fenomenet är något nytt? Tjejerna har väl länge överglänst killarna i betygskampen. Det märkliga är bara att det trots utbildningsnivåer samt betyg är männen som roffar åt sig alla välbetalda jobb? Vad säger detta? Att betyg inte spelar någon roll? Fast det är väl å andra sidan ingen nyhet att arbetsmarknadens präglas av kontakter och ojämställda förhållanden. Knäppt. Men men.

Ha det bäst så fortsätter jag att leta vandrarhem till landets grymmaste cykelturné som ska äga rum i sommar.


Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Hästar i all ära, men jag föredrar hundar framför hästar. Hundar är mycket smartare än hästar och dom kan man ha en dialog med. Hoppas du hittar vandrarhem till er cykelturné.

Ha det bra! Kram.

2012-05-23 @ 08:37:36
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0