Harmoni ökar tankarnas aktivitet

Inte nog med att poweryogan är himelsk för min kropp rent fysikst, utan den gör även underverk ur ett psykologiskt perspektiv. Jag känner mig oerhört stark, klok, smart och vacker när jag utöver yoga. Det är så klart en helt fantastisk känsla som jag önskar alla får uppleva emellanåt. Yoga är verkligen en gren för både sinne, kropp och själ. Det är få gånger som jag klarar av att tänka så avslappnat på jobbiga saker som när jag tränar. Tankarna och det jobbiga försvinner ner i en grop tack vare att jag kämpar för kung och fosterland. Efter träningen har endorfinerna spridit sig i min kropp, vilket gör att känslan bevaras.

Under dagens träning tänkte jag bland annat följande saker:

* Att det är lite väl skumt att en del människor nästan har så mycket jobb att de går under medan andra nästan går under på grund av rastlöshet alltså avsaknaden av jobb. Snevriden värld. Okej, att det är billigare för företagen att ha färre anställda men på mer procent, i alla fall så är det så i teorin.

Hur det är i praktiken kan säkert skilja sig. Fördelen med att bara ha en eller ett par anställda på heltid är väl att konflikter på arbetsplatsen minskar samt att fikarasterna blir kortare eftersom det är trist att fika ensam. Däremot är det viktigt med rast för att orka utföra ett bra jobb. Social gemenskap sägs också främja den sociala miljön. Så om det lönar sig för företagen att anställa mer kan man ju tvista om. Det beror lite på vilket perspketiv man väljer att utgå ifrån. Ser man det utifrån ett målrationalistiskt perspektiv som socilogen Max Weber företrädde så kanske det är lönsamt med enbart en anställd eftersom företagen idag är så duktiga på att ta betalt för att kunden servar sig själv.... Internettjänster eller självetjäning på ICA osv. Även kunden tjänar väl på detta, i alla fall den stressade typen som föredrar tempo....

Förlorare finns det tyvärr alltid. De som vill ha mänsklig kontakt lever i fel tid.

Slutsatsen blev hur som helst att företagen borde tjäna på att ha fler anställda, för det innebär att det är fler som jobbar i hela samhället. Med fler arbetande individer i samhället är det fler som har råd att köpa en massa saker. Folk som arbetar deltid har också mer tid att shoppa och konsumera än de som arbetar heltid.

* Tjugofemöringen var bra så länge den fanns - idag är den ett minne blott. Man kan bara minnas de goda tiderna. Ungefär så är det kanske med en del vägar vi grusat. Vi får alla våra chanser men kanske inte hur många som helst. Inget är heller förevigt. Det är ingen idé att gräma sig över det som gått än ur händerna. Det är betydligt smartare att blicka framåt och glädjas över det man har.

* Det var en stor skottlossning i området där jag bor i måndags. Tyvärr förekommer det skottdraman här lite då och då. I början var det otäckt nu finner jag det mest tragiskt. Hur kul liv kan man ha om man finner det meningsfullt att skjuta på sina medmänniskor? Var är respekten för varandra och för våra lagar? Är det bristen på gränser i hemmet som gör att en del måste testa gränserna på annat håll? Vad vet jag.

Jag vet så pass mycket som att det är en ny arbetsdag imorgon, där milstolpar, bokningar av resor/lokaler och förberedelser för ett skolprojekt står på programmet. Nu blir det därför sängen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0