Rätt eller fel, vem avgör?

Det har konstaterats att jag inte är pedant eftersom jag inte bryr mig om datummärkningen på mjölkpaketet står utåt eller inåt i kylskåpet. Dessutom ifrågasätts det om hurvida jag är ordentlig eller inte. Hittade nämligen en använd vitlökspress i diskhon som förmodligen legat där sedan i tisdags. Men det är bra att det finns en diskho för lägger man ner lite småsaker där så syns de inte. Rent och snyggt ska det vara på ytan men hur det ser ut på insidan är en annan femma. Det är nog så jag fungerar som människa också till viss del. Tolka det hur ni vill!

Jag säger mig ha gott sifferminne men uppenbarligen inte så pass bra att jag alltid kommer ihåg mitt eget personnummer... Eller egentligen gjorde jag väl det men av någon anledning rabblade jag ett helt annat nummer. Så kan det gå när man försöker prata med skatteverket och arbeta samtidigt.

Vad är rätt och vad är fel? Vem bestämmer vad som är rätt respektive orätt? Är det alltid majoriteten som har rätt? När har majoriteten fel? Finns det saker som bara av sig själv är rätt eller fel? En hel del saker har vi människor kommit överrens om är rätt. De allra flesta av oss är tillexempel eniga om att alla människor är lika mycket värda. De som inte håller med om detta har enligt många fel. Dödsstraff då? Rätt eller fel? Att satsa pengar i vapenindustrin - rätt eller fel? Antagligen tycker människor olika men vem har rätt? De allra flesta anser nog att deras åsikt generellt sätt är den bästa för världen i längden. Det som är självklart för mig är inte alltid lika självklart för mina medmänniskor. Därför är det viktigt att veta VARFÖR man har en viss uppfattning.M

Mina principer och åsikter bygger på min verklighet samt mina erfarenheter och kanske måste jag ibland bli duktigare på att förstå att andra människor har sett andra saker än jag har gjort. Vår kultur styr oss väldigt och som vanligt menar jag inte enbart min del i den svenska kulturen utan även den kultur jag delar med andra tjejer, personer med synnedsättning eller unga.


Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Jag är ganska dålig på matte men bra sifferminne har jag, kan förrutom mitt eget alla mina familjemedlemmars personnummer inkl. mitt eget utantill. Sen kan jag en del telefonnummer i huvudet, dock inte alla i min telefonbok i mobilen. Jag räknar mig själv som lite pedantisk. Jag gillar att ha ordning fast ibland ser min lägenhet lite stökig ut men oftast har jag koll på alla mina saker. Sen så spelar min synskada ett spratt med mig ibland eftersom jag ibland kan leta efter saker som står mitt framför mig. Trevlig helg! Kram

2012-02-24 @ 14:58:56
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0