Taditioner eller rutiner? Kvalité eller spara? Stillastående eller förändring?

Idag är det den 12-12-12, ett speciellt datum då det är otroligt sällsynt med ett datum med tre likadana siffror. Bröllopen spås bli många just idag med anledning av datumets unikhet. Det är 89 år kvar till ett liknande datum inträffar och det är ju ett bra tag kvar. Förutom att det är den 12-12-12 så är det snö ute, 12 dagar kvar till jul om jorden fortfarande finns kvar då...
 
Enligt Majaindiarnernas kalender ska jorden tydligen gå under den 21 december, detta eftersom deras kalender tar slut då. Det verkar dock otroligt att jordens existens skulle påverkas av en kalenders slut. Kalendern tar ju slut varje år och inget brukar ju inträffa för det. Hur många gånger har vi inte fått höra om kometer eller om sifferkombinationer som datasystemen inte ska palla. Naturen är knappast datoriserad. Jag tror inte att ekosystemet styrs av våra mänskligt påkomna datorer. Nej, jag tänker inte ta ut någon sorg i förskott och inte tror jag på det hela heller. Fördelen med om jorden trots allt går under är väl att vi alla får dö gemensamt, ingen blir kvarlämnad och ingen lär bli saknad.
 
Nu har jag definitivt fått det bevisat, att utmaningar inte enbart handlar om att prestera utan snarare om att övervinna svårigheter. Jag har nog inbillat mig att en utmaning främst handlar om att öka, nå högre resultat och vila mindre. Jag har tänkt att det är lätt att vila och koppla av för då behöver man ju inte göra något.  Men nej. FEL! För mig är det en större utmaning att stanna hemma, försöka koppla av och göra ingenting. Hjälp, jag blir tokig. För mig är det uppenbarligen en större utmaning att bara vara hemma. Fruktansvärt rastlös blir man med. Jag har dock ett arbete att återvända till på måndag så detta är ju inte för evigt. Däremot är det skrämmande att arbetslösheten i det här landet är så hög. Tusentals människor måste ju uppleva rastlöshet, stress och frustration dagligen. Nog har jag vetat detta tidigare men inte funderat jättemycket på det. Som arbetsterapeut vet jag dock hur viktigt det är att ha något att göra, känna sig behövd för annars känns inte tillvaron meningsfull.
 
Alla vill ha kvalité men ingen vill betala. Lite så känns det emellanåt. Jag har haft otroliga problem med färdtjänsten den senaste tiden. Vilket är tråkigt då jag tidigare främst har tyckt att färdtjänsten i Göteborg fungerar väldigt bra. Det är dock inte bra när föraren vill släppa av mig i Tuve på Volvo Lastbilar när jag ska hem. Det känns inte heller optimalt att resa med en förare som varken vet var Hisingen ligger eller att blindhet betyder att man inte kan se så bra... Varför vågar man inte satsa pengar på bra avtal istället? Missnöjdhet, osäkerhet och klagomål borde väl kosta mer i längden. Hm, jag får väl dra tillbaka mina uttalanden om att det fungerar bra tills vidare.
 
Att övernatta i en stallstuga är väldigt mysigt men på vintern kan det bli en aning småkallt. Utedass, ljus som värme, fruste vatten är det som gäller. Matte kokade till och med te på snö, det är inte ofta man får göra det. Friluftsliv kallas det :). I helgen ska vi vara i Göteborg och det känns faktiskt riktigt skönt. Då blir det minijulbord med enbart fiskrätterna, (vi ska bli klokare än klokast) och massor av avsnitt av vår favoritserie Skärgårdsdoktorn.
 
Ibland blir jag verkligen förvånad. Jag kan inte förstå att Matte som saknar allt vad rutiner, struktur och organisationer heter kan vara så extremt traditionell. Nyår ska vi fira hemma hos hans familj och när vi diskuterade högtiden för ett tag sedan fick jag nästan känslan av att jag ska åka på en föreningsaktivitet :). Detta överraskade mig kopiöst. Jag däremot som i min vardag har massor med vanor, rutiner och en flytande organisation över det mesta är inte alls förtjust i allt planerande kring högtiderna. Eller jo, visst är det praktiskt att ha planerat mat och dryck men räcker inte det? Lite spontanitet kan väl vara trevligt, då blir det inte så stelt. Hur som helst hade man kunnat vänta sig att det skulle vara jag som ville planera nyår i minsta detalj men nej då. Fast när jag tänker efter så var det likadant vid midsommar. Jaja, det blir säkert bra med allt.
 
Mitt problem är säkert att jag börjar bli rastlös. Jag vill ha lite förändring, lite nya rutiner kring högtiderna överlag. Varför göra som man alltid har gjort när det går att prova något nytt? Nästa år vill jag försöka fira jul eller nyår utanför Sveriges gränser och slippa alla denna jul/nyårshysteri. "Nu är det jul, nu ska vi vara snälla och bry oss om varandra". Ja passa på, har ni glömt den lilla detaljen resten av året så är det dags att börja. Jag älskar att ge bort presenter och umgås med mina nära och kära men inte på kapitalismens eller religionens villkor. Fast nu ska jag inte förstöra julkänslan för er. Jag njuter faktiskt själv av underbar julmusik, dricker glögg och mumsar på pepparkakor. I ärlighetens namn är det inte bara högtiderna som bör förändras, jag vill nog förändra något allmänt i mitt liv.
 
Ha det nu jättebra allihop!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0