Gnäll eller tankar - välj själva

"Enligt svensk lagstiftning är det inte olagligt att med andeutdrivning". Förmodligen inte helt oväntat för så många av oss men vad jag vet så är misshandel i allra högsta grad olagligt i vårt rike. En tolvårig flicka har under flera års tid utsatts för både psykisk och fysisk misshandel av sina föräldrar samt av ett par pastoer då föräldrarna ansett att flickan haft nära kontakt med onda andliga krafter. Tingsrätten friade såväl föräldrna som pastorerna, detta enligt ekot i Sveriges Radio idag.

Det finns många syften som i sig inte är olagliga men med vissa metoder blir de definitivt olagliga. Saker kan ju bli olagliga om man hanterar situationen på ett felaktigt sätt. Att protestera mot riksdagsbeslut är exempelvis inte olagligt i sig men man får inte göra det hur som helst. Själva utdrivningen av onda andar är kanske inget olagligt i sig men då får man ju driva ut dem på ett sätt så att det inte skadar den enskilde individen. Sedan är väl i o för sig jag väldigt skeptisk till om onda andar ens existerar men det är tämligen ointressant just nu. Jag stör mig på paragrafryttare, vi människor är väl utrustade med en hjärna för att använda den eller är det jag som har missförstått någonting?

Nu till nästa sak som stör mig och det är personer som får för sig att bryta mot normer bara för sakens skull utan att ha en aning om varför de bryter mot normen. Jag förnekar inte att samhället består av flera strukturella normer som vi alla tillsammans verkligen borde anstränga oss för att bryta emot. Detta för att uppnå ett jämlikt samhälle. Men att bara bryta göra saker för sakers skull ser jag ingen vits med. De som redan är motståndare till att bedriva ett normarbete lär bara bli ännu mer fientliga om folk mer eller mindre har det som hobby att bryta mot de "fina oskrivna reglerna". Jag vill dock inte förneka att vi naturligtvis kan ha olika uppfattningar om vilka normer som är bra respektive mindre bra.

Nu önskar jag alla en skön kväll och så ska ni slippa mitt gnäll :)


Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Föräldrar som syslar med att driva ut onda andar ur sina barn borde man nog låsa in och sätta under tvångsvård. Detta är inte normalt och i det här fallet finns det troligen bara offer även fast föräldrarna räknas som gärningsmän eftersom dom gjort en brottslig handling mot sitt barn. Ha det bra! Kram.

2012-04-19 @ 08:50:10
URL: http://jote85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0