Tid eller pengar eller båda

Vår käre vän Guldklimpen springer väldigt sällan men idag har hjon själv erkänt att hon springer för en sak, nämligen pengar. Har hon köpt en tågbiljett för 500 kr, så skulle det allt bli fart på henne om tiden var knapp! Jag, diamanten kutar däremot för att inte förlora tid eller snarare för att vinna mer tid. I mitt fall behöver det verkligen inte andla om pengar, utan jag vill bara inte slösa tid på att stå och vänta på kollektivtrafiken, inte när tiden kan vigas åt jobb eller socialt umgänge. Vem är mest moderat? Vid närmare eftertanke sparar dock Guldklimpen både tid och pengar på att se till att hinna med sitt tåg.... Och jag sparar pengar genom att se till att aldrig vänta i onödan, så det så. Vi har bara lite olika perspktiv på saker och ting. 

kafferepet hos den söta Rubinen var mycket trevligt, många goa skratt fyllde hennes hemtrevliga kök. Men vad vi tjötade om stannar runt kaffebordet. Privata saker håller man nämligen för sig själv.

Det är inte alltid som jag känner för att vara ambassadör för hela "synskaderörelsen" men det tycks man vackert få vara, i alla fall vid de tillfällena som arbetsresorna vinner framför kollektivtrafiken. Igår fick jag kommenteraren "du måste vara en revoltionär, eftersom du arbetar, är så engagerad, det är väl rätt få som ser dåligt som jobbar".
Jo, visst är det så fast frågan är väl snarare vad det beror på. Anledningen till att arbetslösheten bland personer med en synnedsättning i arbetsför ålder ligger på omkring 50 % beror knappast på ovilja eller lathet, utan snarare på negativa attityder från arbetsgivare/allmänheten i stort. Att vår målgrupp inte ses som en resurs på arbetsmarknaden är skrämmaden, mycket kompetens går förload på grund av fördomar. Att man ständigt möts av fördomar leder tillslut till dåligt självförtroende och en dålig självkänsla, vilket i värsta fall leder till att folk slutar att aktivt söka jobb. Egentligen orkade jag inte ta den där diskussionen med han som körde mig hem, jag var dödstrött men vad ade jag för val?

Nu lockar trevlig matlagning och en mysig filmkväll i all ensamhet. LOVE!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0