Tack för att vi får kliva av innan ni kliver ombord!

Varför ska folk ha så bråttom precis hela tiden? Ta det lugnt för tusan! Allt behöver inte vara gjort igår. Jag prarar inte om mig själv. Okej, under de senaste månaderna har jag verkligen förstått att alla inte ser världen utifrån mitt perspektiv men ingen kan väl på allvar tro att det smidigate sättet att ta sig ombord på en spårvagn är att tränga sig förbi alla passagerare som försöker ta sig av. För alla som kan tänka lite logiskt BORDE det var en självklarhet att det blir mer plats på vagnen när vi som är färdigresta har lämnat fordonet. Eller är jag helt ute och cyklar? Haha, kanske finns det en möjlighet att jag misstolkat hela situationen... Förmodligen vile de påstigande resenärerna underlätta för oss som klev av vagnen genom att tömma hållplatsen så fort som möjligt. I så fall ska jag såklart vara tacksam. Fast jag anser ändå att de har misstilkat situationen eftersom en tomm hållplats inte fyller någon funktion om man inte kan ta sig till den.

Te, soppa och en varm filt, det är grejer det när man börjar känna sig kraslig. Jag har fått mycket gjort på jobbet men det har varit lite tufft då kroppen inte riktigt varit på sitt bästa humör. Men mer te och en bit choklad ska nog göra susen. Jag hoppade över träningen idag, ibland ska man lyssna - inte bara på sina medmänniskor utan även på sig själv. Nu vill jag inte bli sjuk. Vore ganska olägligt och dålig timing då jag får semester på fredag. I somras var jag också kraslig under en semestervecka. Att ha mig som anställd borde vara toppen. Jag är ju enbart sjuk när jag är ledig :P.

Att skilja på äpplen och päron kan vara mer komplicerat än det låter. Att veta vad man kan säga i en situation och vad man bör undvika i en annan är svårare för vissa en för andra. Men så länge raka rör är grunden så ska det säkert bli ordning på torpet. Felet vi många gånger begår är att vi allt för ofta tenderar att utgå ifrån att alla ser på världen precis som vi själva, vi tar förgivet att andra värdesätter exakt samma principer som oss själva eller uppkskattar samma skämt och humor.
Många gånger måste man nog bara att acceptera att vi alla är olika, vilket också är det som gör oss alla så UNIKA och fantastiska, det är det som gör oss till en ovärderlig droppe i ett stort hav. Vi bör därför utgå ifrån att alla vill oss väl och inte handlar för att skada. Tolkningar, analyser och förutfattade meningar kan bli så felaktiga. Kaj Pollack har återigen rätt, man kan välja att välja glädje.

Slutligen. Jag hörde något helt vansinigt på SVT:s Rapport. I en delstat i USA vill man inte att människor med olika hudfärger ska få ingå äktenskap. Var är vi är på väg egentligen? I Sverige är vi inte speciellt mycket bättre, här debatteras det fortfarande om homosexuella ska få vigas i kyrkan. Kärlek som kärlek, det är det allra finaste som finns! Vi tycks inte driva utvecklingen framåt i alla fall.

Jag blir så förbannad när jag inser att rasistiska värderingar än idag präglar vårt jordklot och att de kalla och extrema vindarna får förnyad kraft. Hur svårt ska det vara att fatta att alla människor är lika mycket värda? Jag kan förstå och respektera att vi alla har olika uppfattningar kring saker. Men människovärdet får ALDRIG kompromissas bort. Jag kan verkligen inte förstå hur man ens kan komma på idéen att man själv skulle vara mer värd enbart för att man råkar vara född till man, västerlänning, kristen eller vit?

Kärlek åt alla - till alla.
Vi måste alla ta vårt ansvar, visa och argumentera för det vi står och tror på. Jag vet att alla människor har samma värden och ska behandlas därefter. Tyvärr behandlas inte alla människor utifrån detta perspktiv. Till och med juridiska paragrafer sätter stopp för att alla människor ska behandlas på jämlika villkor. hallå, det är 2011 och än idag har både Sverige och resten av världen en lång väg kvar. Det här är som jag tidigare skrivit en kamp som börjar i din och min vardag. Det kan handla om att enbart säga nej till härskartekniker, trakaserier eller negativa attityder. Återigen, våga sätta gränser, ta debatten och visa respekt för de omkring dig. Det kommer man alltid långt med.

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Krya på dig kära vän!

Ta hand om dig

Kram

2011-09-29 @ 08:53:05
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: vispen

Instämmer med Jonas och hoppas att du får en underbar vecka i Turkiet!

Kram

2011-09-29 @ 10:41:49
URL: http://vispen91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0