Äntligen uppdatering

Oj, nu var det visst längesedan jag bloggade sust. Sedan sist har jag hunnit med en förkylning, en vecka i Turkiet plus en fartfylld arbetsvecka. Nu framöver hoppas jag på lugnare tider och en blogg som uppdateras lite oftare igen.

Varför göra det enkelt när man kan göra det komplicerat? Allt för ofta tenderar vi människor att komplicera våra egna liv och vår värld genom att forma mer avancerade lösningar, kanske för att vi av någon outgrundlig anledning inbillar oss att kvalitéen blir högre då. Vad vet jag, kanske är komplicerade lösningar bättre än enkla, kanske beror det på sammanhang och situation. Det viktiga är som vanligt att tänka själv, sätta sig in i situationen och skaffa sig en åsikt utifrån relevant faktagrund.

Redan som små sjuåringar skolas vi demokratiarbete i olika former. Jag minns så väl elevrådsmötena, klassråden och inte minst när vi kompisar röstade om vilken lek vi skulle leka ute på gården. Majoriteten vann alltid, vilket var tur det. Dock uppmuntrades alla att säga sin åsikt. Tycka något skulle man ju och gärna veta  varför. När jag var sju år räckte det med motiveringen att "kurragömma" var roligare än "kull", uppfattningen av vad som är roligt är givetvis subjektiv men den insikten fanns antagligen inte i lekparken hos en liten sjuåring Catta. Huvudsaken då var i alla fall att ha en vilja, något jag alltid fått lra mig att man ska ha. Jag har fått lära mig att argumentera, uppskatta olikheter och att stå upp för mig själv. Det är jag stolt över att jag kan. Med anledning av detta blir jag väldigt ledsen när människor först peppar människor till att ta för sig, för att sedan trycka ner desamma när de säger sin mening och den då råkar vara "fel".

Många gånger känns det som att man förväntas ha en egen åsikt men egentligen får man bara tycka på ett sätt, för annars tycker man fel. Det är ungefär som att säga till en grupp människor att de får välja vilken maträtt de vill från menyn, fast om de inte väljer pannbiff så gör de ett otroligt felsteg, för i hemlighet är det enbart pannbiffen som gäller. Den fria viljan är bara en fasad, en fin metod för att verka god.

Det finns så mycket jag skulle vilja säga. Det finns så mycket jag tänker. Det finns så mycket jag känner. Det finns så mycket jag vill. Men det finns så mycket som känns som att det inte spelar någon rill. Tiderna förändras och det är bara att acceptera och låta bli att fästa sig vid. Tiderna förändras inte bara utan tiderna skänker även lärdomar samt en hel del visdomar och inte minst utvecklingsinslag.

Utvecklande är det förövrigt alltid att umgås med den smaragdlika fröken vis. Hon förgyllde helgen genom att bo över här under helgen. Visserligen var vi rejält trötta efter två lyckade utåtriktade aktiviteter med föreningen men tid för varandrabästhet fanns såklart. Det konstaterades bland annat att det är lättare att läsa mail man har fått en sådana man inte fått, chansen att folk läser skickade mail är sålelles större. Jag funderade tankfullt över om mina arbetsgivare skulle hinna ha något möte innan deras nästa sammanträde... Om Fröken Vis är Fröken Korkad ibland så är jag nog Fröken Trög emellanåt eller hur?

Detta får avsluta en MYCKET händelserik vecka med många utvecklande och roande händelser.



Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Visst händer det ibland att jag trott att jag skickat ett mail som sen det visat sig att jag inte gjort. Tänk innan det fanss datorer och mailprogram, då tror jag man hade lättare att få iväg brev eftersom man var tvungen att gå till en brevlåda och posta det. Om 30 år ca. kanske inte ens brevlådorna finns kvar utan då skickar man mail till varandra istället för brev.

2011-10-17 @ 14:19:41
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Fröken Vis

Haha, ja, tid för varandabästhet finns alltid, oavsett hur trött man är.

Och du kan vara lugn, jag tänker inte börja kalla dig för Fröken Trög.

Nu är för övrigt min blogg också uppdaterad.

Kram

2011-10-17 @ 19:48:47
URL: http://vissmaragd.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0