En massa värdefullt rabbel

Trots att jag inte har lyckats prestera mer än tre timmars sömn sedan jag återvände hem imorse, känner jag mig förvånandsvärt pigg och laddar nu för en ny troligen spännande arbetsvecka. Jag hoppas dock att min tid kommer att spenderas på annat än hemsidestrul eller andra liknande aktiviteter nästa vecka. Jag skulle föredra att få fullfölja min planering som består av påverkansarbete, arkivering och diverse ansökningar. Det är däremot inte tankarna på jobbet som får mig att känna mig vaken utan snarare den fantastiska eftermiddagen med världens finaste Ängel. Tack så mycket för "bakislunchen" och all struntprat, det måste göras om snart igen :).

Jag vill medan jag kommer ihåg det, bara poängtera för alla läsare att eftersom jag bara snackar skit ska man såklart bortse från det sms Den planeringsfientlige fick under natten. Det var såklart en del i allt struntprat. Slutsatsen blir därför som vanligt att ni även i fortsättning bör lyssna på mig, eller för guds skull, bilda er en egen uppfattning i frågan.

Jag avslutade nyss ett samtal, som fick mig att börja reflektera över värdena i livet. Vad prioriterar man? Varför agerar man som man gör? Varför lär man sällan sig av sina misstag? Vad kan jag lära andra?

Idag skymtade jag delar av min personlighet i en annan människa. Självsäkerheten, skämten om att man är som en sol, bäst men framförallt allt snack om jobb och karriär. Det fick mig att fundera ett varv extra. Som så många gånger innan kom jag att tänka på något min morfar sagt "man ska arbeta som om man skulle leva i evighet och älska som om man skulle dö imorgon". På många sätt är det här ordspråket värdefullt i mitt liv för ögonblicket.

Jag kunde inte hålla mina kloka råd inne, frågan är om de var riktade till samtalspartnern eller till mig själv eller till oss båda. Råden om att ta det lugnt, slappna av, prioritera dig själv, det sociala och att en människas värde inte består av dess prestationer rann ur min mun. Visst låter det snyggt och så korrekt. Men frågan är om det är jag som ska ge sådana råd? Jag är ju värdelös på exakt det där själv. Hm, kanske därför vet jag vad jag talar om och kan ge de bästa råden utifrån egna erfarenheter. 

Under min otroligt tuffa ögonhöst 08, insåg jag mer än någonsin att karriär och prestationer är ganska oväsentliga faktorer i livet om annat stör än. Ja, hälsan i första hand, brukar man säga. GOOD, bra då vet vi alla bvad vi ska eftersträva. Nej, nu får vi inte glömma att synen på hälsa är individuellt om något. Vad som är hälsa varierar mellan olika kulturer i olika kontexter. De flesta skulle nog i alla fall svara att hälsa handlar om att må bra. Ja, ni hör! Hur ska man tolka det? Jag mår bra när jag äter god mat och får gå till jobbet varje dag medan någon annan mår bäst när denne sover eller dricker öl. Haha, nu har jag kanske svävat ut. Tur att det är tillåtet på sin egen blogg. Det är uppriktigt sagt helt underbart att jag är den enda chefen för den här sidan.

Tolkningen av inlägget är frivilligt.
Nu ska Te- och Mars-flickan ta sig en kopp te.


Kommentarer
Postat av: Niklas Karlsson

Mycket klokt! Intressant läsning!

2011-07-10 @ 21:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0