Jul Jul och god fortsättning

God fortsättning allihop! Jag hoppas att alla har haft den julen de önskat sig. Jag själv har firat denna högtid med min familj i Strängnäs vilket var väldigt trevligt. Jag hade inte varit hemma i Strängnäs sedan augusti och min bror hade jag inte träffat sedan i juni. Årets jul blev därför extra mysig. Vi var enbart fem stycken men det gjorde inget, snarare tvärtom. Jag fick en lugn och skön jul precis som jag önskat mi. 

Julafton firades som vanligt. Gemensam frukost med risgrynsgröt på morgonen (själv äter jag ingen gröt) med mandelgåva. Sedan är det massa fixande inför kvällens julmiddag som käkas efter Kalle Anka. Visst är det lite sjukt att nästan hela svenska folket bänkar sig för Kalle Anka och hans vänner kl. 15:00 på julafton för att se filmsnuttar som de allra flesta har hemma på film. När jag var mindre förstod jag inte vitsen med det... Varför inte äta direkt? Kalle kunde man väl kolla på under 364 andra dagar. Men men, traditioner är traditioner. Jag uppskattar faktiskt Kalle mer och mer, förmodligen för att det har blivit en tradition och sådana bryter man inte, om det inte finns väldigt goda skäl.

Mormor berättade att SVT ett år försökt plocka bort avsnittet om tjuren Ferdinan men tydligen var det ett beslut som stod SVT dyrt. Det blev kaos, folk ringde ner televisionen och undrade vad Ferdinan hade tagit vägen. Efter detta misstag tas aldrig de gamla godingarna bort, utan i slutet kommer en eller två nya överraskningar som bara visas ett år. I år var det ju bland annat Nalle Puh :).

Tjuren Ferdinan är förövrigt min favorit och antagligen den figuren jag är mest lik också. Inte för att jag älskar att lukta på blommor men för att jag inte gör som alla andra. Jag och fröken Vis kallade mig för Ferdinan i Turkiet när jag inte gjorde som alla andra US:are och följde med på utflykt. Nej, jag ville hellre liga här vid poolen där jag kunde bli brun och fin var mitt svar.

Efter Kalle var det i alla fall dags för ett underbart julbord som jag var proppmätt när jag gick ifrån.

När allt ätande och snapsande var över återstod julklapparna. Tyvärr får jag nästa säga, känns det nästan som att julen främst handlar om dessa förbaskade klappar. Missförstå mig rätt nu. Jag älskar både att ge och få julklappar.

Det är helt underbart att göra någon glad genom att ge en julklapp men ibland känns det som att fokuset har flyttat från gemenskapen till paketen. Själv fick jag flera fina paket, som gladde mig väldigt mycket. De bestod av en soda strimer, ett hemma spapaket, nya tränungshandskar, en klocka, en kalender, ett strykjärn och ett par tofflor.

Hur som helst, det är sådant hysteri, inte hemma direkt men all media bara sprutar ur sig julklappsreklam. Jag vill verkligen inte sluta med paketen men jag vill inte att en fin gemenskapshögtid ska försvinna bakom kommersiella intressen. Julklapparna får aldrig bli viktigare än varandra. Jag är trött på att så mycket ska handla om PENGAR PENGAR och mera PENGAR. Julafton hade knappt hunnit övergå i juldagen innan affärena började göra reklam för sin mellandagsrea. Är det konstigt att folk blir stressade eller? 

Julen är även en högtid då vi förväntas varva ner, slappna av och släppa alla vardagssysslor. Men för vissa är nog julen snarare en stressfaktor för att alla förväntas vara så perfekt. Denna stress kan nog tyvärr skapa mer osämja en social gemenskap.   

Det är härligt att vara i Strängnäs igen men erregud vad miljön kan spela stor roll för vem man är eller uppfattas som. Jag är långt ifrån samma person här som hemma i Göteborg. Det är väl naturligt att skifta roll beroende på kontexten. Det är bara så spännande. Det mina vänner skulle säga om mig, skulle nog inte min familj kunnat instämma i men så är det ju för alla. Tänk om man var helt statisk och alltid uppfattades på samma sätt. Det skulle nog vara lite tråkigt.

Om ett par dagar är det dags att återvända till Göteborg. Då ska året avslutas med årets bästa nyårsfest. Det blir grymt på alla sätt och vis. Särskilt eftersom flera fantastiska stenar kommer att finnas på plats.

Nu kom mamma in här och fråade "jobbar du nu igen?", jag svarade henne att hon inte var klok, jag tänker inte jobba någonting innan den 3:e januari så det så.

Ha det nu gott så hörs vi innan nyår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0