Mod

Mognad handlar till stor del om att kunna erkänna sina brister, våga be om ursäkt samt att inse att livet är för kort för att inte sluta upp och gå vidare. Jag tror enbart att vi får en chans att leva och varför slösa bort den på onödigt bråk, som för det allra mesta uppstår till följd av missar i kommunikationen. 

Felet, jag tror att vi allt för ofta begår är att vi utgår ifrån att alla andra alltid befinner sig i exakt samma tankevärld som oss själva. Vi förutsätter att alla andra värderar, prioriterar och uppfattar saker precis så som vi själva gör. Ett sådant förhållningssätt leder alltid förr eller senare till missförstånd. Generellt måste vi bli duktigare på att bemöta människor som de vill bli bemötta och inte som vi själva vill bli bemötta. Samtidigt är det naturligt att vi försöker förstå hur andra resonerar genom att gå till oss själva. Jag är ingen ängel, jag gör ständigt det här misstaget. Dock tror jag att medvetenhet kan bidra till att jag försöker hinna vända pankkakan i tid, för att få se ett annat perspektiv innan situationen är bränd.

Att våga förlåta är minst lika viktigt som att våga säga förlåt. Ibland är det kanske till och med svårare att våga förlåta och därmed också ge individer en ny chans. För sin egen skull tror jag dock att det är väsentligt att våga satsa, våga gå vidare och våga vinna. Kan man inte förlåta andra blir det även svårare att förlåta sina egna missöden. Jag är stolt över mig själv, stolt över att jag kan förlåta, acceptera, förstå och gå vidare. Jag sprutar möjligen eld men lika snabbt som elden flammar upp så slocknar den.

Tack finaste Magneten för att idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0