Havet - liknelsen med livet

Åh, vilken humor! Jag har saknat den och är så glad över att få ta del av den nu, få skratta och minnas med dig.

Tankarna går som vågor.
Livet är som havet -
Ibland fartfyllt, stormigt och utmanande
Ibland stillsamt, tryggt och vackert
Djupet är alltid lika påtagligt
Det är enbart döda fiskar som flyter med
Jag måste vara en haj :)

Det är omväxklingen som förnöjer, skänker stimulans och utmaningar. Livet hade varit oerhört enformigt om det inte varierade. Man måste veta vad man vill för att komma framåt. Det går ganska trögt utan mål, drömmar och visioner, om man ens kommer framåt utan dem. Ibland suckar jag över min envishet, tävlingsinstinkt, prestationskrav, principfasthet och mitt engagemang men allra oftast är jag oerhört stolt över det. Våga chans våga vinn är ett uttryck jag älskar - just för att det är så sant. Precis som "vill man så kan man". Väldigt mycket finns i vårt huvud och det gäller bara att plocka fram det.

Något annat mycket värdefull som går att plocka fram är det bästa hos sina medmänniskor. Jag upplevde en sådan kväll igår. Fredagskvällen bestod av god mat, roliga, principella och vardagliga diskussioner. Vi pratade kanske egentligen inte om något unikt men det speciella var stämningen. Det kändes som att alla var delaktiga, kunde säga sin åsikt och få fram det bästa hos sig själv.

Lite tankar:

Leva som man lär eller lära som man lever?

Jag inser att.......
Jag skulle förstå om du....
Taggtråd och bomull existerar i kombination.
Svart eller vitt eller kanske mitt emllenan...
Jag försöker, jag vill, jag orkar...
Det som verkar så enkelt kan vara så svårt.

God natt - god natt!


Kommentarer
Postat av: Vis Smaragd

yes, taggtråd och bomull existerar i kombination, jag är ett levande bevis. :)

Instämmer i din beskrivning av fredagskvällen! Hoppas din helg varit bra i övrigt!

Kram

2011-08-28 @ 18:58:52
Postat av: Tystcatta

Vis Smaragd: Haha ja det är vi bevis på båda två. Jag funderar bara på om jag är mjuktaggtråd eller taggtråd med inslag av bomull. Hur som helst så spelar det ingen roll så länge vi är oss själva för det är alltid bäst oavett form eller hårdhet :)

2011-08-28 @ 20:04:27
URL: http://tystcatta.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Jag har det senaste året märkt att jag har många ideér och visioner som jag vill genomföra, sedan har jag märkt att oj vad stort det här blev eller oj vad mycket tid det här kommer ta. Det är då man får någonstans stanna upp och tänka om man ska gå vidare eller släppa sin idé.

2011-08-29 @ 15:01:18
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0