"Myndigheten för klokare samhällsutveckling"

Hej alla!
 
Tiden går fort både när man har kul och tråkigt. Vardagen rullar på och det mesta är precis som vanligt men ändå inte. Jag har länge reflekterat över hur fort saker kan förändras. Det som var så självklart för ett år sedan är rena drömmen idag. Ibland upptäcker man först saker när det redan är försent och i andra fall önskar jag att jag varit mer klarsynt redan från början.  Det är bara att acceptera att man inte alltid kan se allt. En slang kan gå av helt utan förvarning, då får man reparera. När saker inte går att laga så får man kassera. Ett farväl är inte alltid det värsta, i vissa fall är det faktiskt värre att inte acceptera verklighetens utveckling.
 
En annan sak som jag har funderat över är varför en del människor envisas med att framföra fina budskap på så elaka sätt. Hade de inte vunnit mer på att lära sig att förmedla elaka budskap på ett fint sätt? Kanske skulle min och Smaragdens påtänkta myndighet för "klokare samhällsutveckling" kunna göra lite nytta här... Jag ska inte förundras mer. Människor gör så konstiga val. Det gäller nog även mig själv. Människor gör kanske inte konstiga val utan snarare olika val som inte alltid passar ihop med varanadra.
 
Jag såg nyss på nyheterna att en undersökning visar att stödjande kollegor/medarbetare på arbetsplatsen är minst lika viktigt som en bra chef för att man ska trivas på sin arbetsplats och uppleva en stimulerande arbetsmiljö. Jag kan bara konstatera att det är så SANT!
 
Från det ena till det andra. Jag tycker att det är otroligt synd att utseendet ska spela en så stor roll i vardagen. Jag tittade nyss på "Unga & bortskämd", bland de ungdomarna tycks just utseendet vara det centrala i alla fall bland vissa. Det finns en tjej som medverkar i serien som har gjort flera läppförstoringar och hon drömmer även om att göra någon bröstoperation för tydligen är det inte bara läpparna som är för små, utan även brösten. Enligt mamman till tjejen så är det helt okej att göra kroppsliga ingrepp om man verkligen är missnöjd med något med sitt utseende.
 
I sak håller jhag naturligtvis med om att valfriheten är viktig och att det är viktigt att man trivs med sig själv och sin kropp. Jag kan väl i synnherhet hålla med henne om det är så att man har råkat ut för en olycka och tillexempel har brännskadat en kroppsdel och därför behöver göra ett inrepp. Vad jag känner till så var det inga sådan orsak som låg bakom den här tjejens läppförstoring och inte heller viljan att få större bröst. 
 
Var och varannan människa är förmodligen missnöjd med något på sin kropp. Det är väl en del i att vara människa. Man önskar sig det man saknar. Jag kan tycka att det är mer intressant att fundera över varför människor (kanske framförallt unga tjejer) inte är nöjda med sitt utseende istället för att enbart konstatera att man ska göra kirurgiska ingrepp om man är missnöjd.. Finns det exempelvis en norm som säger att man bör se ut på ett visst sätt för att duga? Varför har vi de kroppsidealen vi har? Jag trodde i o för sig att skönheten satt på insidan. Men att ytligheten präglar det första intrycket går kanske inte att komma ifrån då hjärnan har skapat sig en uppfattning om personen ifråga efter bara ett ögonkast.
 
Det är synd att inte falskhet syns på utsidan.
 
Lev i nuet och uppskatta det du har! Glöm det du saknar, glöm dina bekymmer - för imorgon kommer nya.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med dig! Dom sista orden i ditt inlägg tänker jag på varje dag. Har man många bekymmer för dagen så underlättar det att tänka.
"Glöm dina bekymmer i morgon kommer nya"

2012-09-12 @ 09:02:59
Postat av: Jonas

Håller med dig! Dom sista orden i ditt inlägg tänker jag på varje dag. Har man många bekymmer för dagen så underlättar det att tänka.
"Glöm dina bekymmer i morgon kommer nya"

2012-09-12 @ 09:03:27
URL: http://www.jonte85.blogg.se
Postat av: vispen

Jag håller med dig och Jonas om att det där är ett bra citat, tycker tyvärr inte alltid att det är lika lätt att tänka på det sättet men det är något helt annat. Jag tittade också på ung och bortskämd för några dagar sen och tänkte också på det där med läppförstoringen och att de till och med försökte använda sig av en dammsugare för att göra något åt sina läppar och inte vilken dammsugare som helst heller... Har tyvärr en känsla av att utseendet kommer spela större roll i framtiden, det känns som att det blir viktigare och viktigare för varje ny generation. Precis som du skriver hade det inte varit dumt om falskhet syntes...
Ta hand om dig! Kram

2012-09-14 @ 00:31:57
URL: http://vispen91.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0