Var är vi på väg?

Vart är världen på väg egentligen????? Förmodligen dit vi människor går men vart är det då? Många av veckans nyheter har gjort mig både arg och besviken men inte minst fundersam.

Hur kan det tillexempel vara möjligt att någon som stuckit ett svärd i sin sambo kan komma att slippa en fällande dom eftersom denne råkade vara berusad när incidenten inträffade? Jaha, med andra ord vet jag när jag ska mörda de jag inte tycker om.... Sedan när slutade man hållas ansvarig för sina handlingar bara för att man druckit några glas för mycket?

Kvällens Uppdrag granskning i SVT1 som handlade om färdtjänstresenärer som blivit utsatta för sexuella trakaserier av chaufförer har också fått mig att både bli rejält förbannad och oroad. Hur tänker folk egentligen? Eller snarare hur tänker de chaufförer som förgriper sig på människor som kanske inte kan säga ifrån eller försvara sig? Sexuella övergrep är aldrig acceptabelt. Det är alltid lika vidrigt men kanske ännu värre när det drabbar människor som på grund av sin funktionsnedsättning inte kan säga ifrån eller göra fysiskt motstånd. Det allra värsta av allt är trots allt att förare som dömts för sexuella övergrepp har kunnat fortsätta köra färdtjänst dock inte den kunden de har förgripit sig på. Okej men andra resenärers säkerhet då? Färdtjänsten ska vara trygg att resa med men jag vet inte om jag skulle vilja kalla detta för tryggt och säkert.

Var har moralen tagit vägen? Finns det ingen sådan kvar? Eller varför inte tala om respekten för andra människor.. Vad tänker man när man ger sig på människor som är helt eller delvis beroende av andra människor? Hur har man hjärta att utöva sina maktbegär på människor som är så beroende av en?

Taxibolagen, kommunerna och transportstyrelsen lovar dock att samarbetet mellan partnerna ska bli enklare så att taxibolagen lättare ska få veta om någon av deras chaufförer dömts för brott och blivit av med sitt taxileg. Det är helt sjukt att Uppdrag granskning ska behövas för att få folk att upptäcka brister i sin verksamhet. Det är väl tur att det finns kritiska medier i landet.

Som sagt, jag kan inte låta bli att fundera över åt vilket håll vi går åt. Varför blir man förvånad över vidrigheter i samhället? Man matas ju med problem dagligen via nyhetssändningarna. Borde man inte ha blivit härdad? Det är väl i o för sig bra att man reagerar, hade varit läskigt annars.

Ha en fin kväll allesammans och ta hand om er!

Kommentarer
Postat av: Niklas

Såg det också! Helt sanslöst, man kan alltså inte känna sig tryck ens när man åker färdtjänst. Åtgärder skall vidtas men som du sa, inte förän journalisterna har avslöjat vad som sker. Det är ju inte de så är kontrollanter, även om det ser ut så ibland. Således tur att de finns! Ta hand om dig! Kram

2012-01-25 @ 23:07:55
Postat av: Jonas Jakobsen

Jag tycker ochså det är förjäkligt att inte personer som har färdtjänst inte kan känna sig trygga. Detta är taxibolagen och komunerna, som upphandlar färdtänstens, ansvar.

2012-01-27 @ 09:10:13
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0