Allmän rapportering

Världen - den vi lever i

Tiden går. Händelser händer i stort och smått, i den politiska världen samt i enskilda människors vardag. Ofta hänger de stora världsomfattande händelserna ihop med människors privatliv. Det är spännande att världen och verkligheten kan ses utifrån så många olika ögon. När man garnskar och bevakar sin omvärld är det altid viktigt att ha kännedom om vems glasögon man lånar. Glasögonens ägare nämligen olika motiv, intressen och framförallt erfarenheter av saker.

Ett journalsystem inom vården, där alla vårdgivare kan se allt andra vårdgivare har antecknat om en patient är bra ibland men sämre i andra fall. Jorunalister har verkligen förmågan att färga situationer svarta och vita, trots att de flesta av oss är eniga om att saker oftast befinner sig i någon slags luddig gråzoon.
Förövrigt går det att argumentera för att vad som helst är positivt rspektive negativt för det beror främst på vilken utgångspunkt man har. Det gäller att ha koll på informatörens/förmedlarens motiv.


Du, jag och vi i en tillvaro

För det allra mesta är det relativt ointressant att spekulera kring saker man redan vet svaret på. Det finns ju liksom ingenting att spekulera omkring. Kanske är det just därför som många av oss människor är så benägna att leva sin nästas liv också. Sitt eget liv har man förmodligen någolunda koll på, andras ger väl i vissa fall intrycket av att vara mer spännande. Dessutom är det tio gånger enklare att lösa andras problem jämfört med sina egna. 

Jag skulle dock önska att var och en ville leva sitt eget liv lite mer och lägga krut på sina egna livspussel. Om vi slutade att lägga oss i vad alla andra gör så kan jag lova att det blir mer tid över till oss själva och konsekvensen av detta blir sannolikt att våra problem framstår som mindre avancerade att lösa.


En hjärtfylld dag

I tisdags var det "Alla hjärtans dag", en dag som många har börjat tröttna på allt mer. Jag har egentligen inget emot dagen i sin natur, jag är mer trött på allt hysteri. Ibland känns det mest som affärenas dag. Är kärlek bara materia? Förvisso är det bra att vi konsumerar men för mycket tjat blir bara jobbigt.

Jag med flera har även sagt att kärleken borde spira alla andra dagar också och visst är det så. Jag tror dock inte att det ena behöver utesluta det andra eller för den delen att syftet med "Alla hjärtans dag" är att vi ska vara elaka i 364 dagar och snälla en enda dag. I så fall får man ju applicera den principen på alla andra högtidsdagar också, tillexempel att vi enbart skall hylla vårt land en dag nämligen den 6 juni, alla andra dagar avskyr vi Sverige. Självklart ska vi vara både kärleksfulla, älska Sverige och ge bort presenter lite då och då. Högtiderna ser jag främst som en möjlighet att verkligen hylla det vi håller av och anser är viktigt. Det är väl bra att vi uppmärksammar det fina.

Dessutom tror jag att en del saker skulle vli ganska urvattnade om vi gjorde de jämt. fest jämt förlorar sitt värde. Det skulle nog en nallebjörn om dagen också göra.


Förnyelse i verkligheten

Har tänkt följande tankar;

Hur ska man kunna förändras om man inte vågar prova nya vägar?
Hur ska mna kunna lära sig något nytt om man ständigt vandrar i gamla gängor?

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Tack för din fina kommentar. Jag gillar ochså ordspråket "När den rätta dyker upp då säger hjärtat till och då får huvudet säga vad det vill" Ha en bra helg! Kram.

2012-02-17 @ 09:15:59
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0