Snipp snapp och så tog 2011 slut....

Årets allra nästsista dag håller på att rinna ut och om knappt en timme är det nyårsafton. När det här inläget är klart kan jag garantera att det är nyårsafton. Nyårsafton är en dag som jag många år har funnit överskattad men inte i år, för år 2011 smäller det. Det blir som ni vid det här laget vet, nyårsfest hemma hos mig med det unerbara temat "lite för mycket". I ärlighetens namn har jag ingen aning om hur jag ska ta mig an temat men det har jag utan tvekan löst tills imorgon. I oktober/november när jag och Safiren skapade det här evenemanget så var det superkul med ett tema och tillråga på allt så var det min idé att ha just det temat vi har, så nu är det upp till bevis :). Hm, jag kanske ska satsa på lite för mycket sprit, vem vet.

Eftersom året håller på att ta slut så bör det rimligtvis sammanfattas på något sätt. Överlag känns det som att det har hänt alldeles för mycket, både för min privata del och ute i stora världen, för att det ska gå och sammanfatta på ett bra och meningsfullt sätt men jag ska göra ett försök trots allt. Dock inte genom löpande text, sida upp och sida ner för det är nog inte särskilt kul varken för er eller för mig.

Sammanfattande ord för år 2011:
* Händelserikt

Mina smeknamn under året:
* Fröken Åsikt
* Diamanten
* Universitetsidioten
* Finns ett till som jag dock har valt att utelämna då jag ogillar det.

Årets lärdomar: 
* Ta för allt i världen inget förgivet, inte ens det mest självklara. Förvånad ska man aldrig lägga ner tid på att bli. * Det är lätt att veta vad man skulle ha gjort i efterhand, för då träder alla lösningar fram. Framförallt träder nya perspektiv fram, när det ibland redan är för sent.
* Med tiden inser man vilka som är ens vänner och vilka som inte är det.
* Tiderna förändras ur föera aspekter. Människor förändras samt utvecklas hela tiden men tyvärr förändras inte omvärldens syn på indviden i samma takt. Ofrivilligt tvingas människor leva kvar i gamla roller som de egentligen inte trivs med längre. Vi måste våga öppna våra ögon och se hur folk är, behandla de som de vill bli behandlade, för det är då människor visar sina allra bästa sidor.
* Felet vi ofta begår är att vi utgår alldeles för mycket från våra egna behov och försöker lösa problem därefter. 
* Att lämna en kultur och övergå till en annan kan väcka många tankar och ge en nya intryck.  
* Året har bevisat att dte är lika viktigt att kunna förlåta som att säga förlåt.

Det jag känt mig stolt över under året:
* Att jag lyckades bli klar och godkänd med min utbildning till arbetsterapeut.
* Att jag vågar säga mina åsikter och stå fast vid de trots att det inte alltid är så populärt.
* Att jag inte flyter med strömmen.

Under året har jag inte minst på den här bloggen "tjatat" om vikten av att våga säga sin åsikt och faktiskt stå för den. Om fler gjorde det och vågade visa vad de tycker är rätt så skulle den här världen vara en betydligt mysigare plats att leva på. Det är viktigt att engagera sig på alla möjliga nivåer men vikten av att ta ansvar för sin vardaliga miljö får aldrig underskattas eller nedvärderas. Det är lika viktigt att kunna sätta gränser mot sina vänner eller sin familj som mot människor som verkar för att bryta mot demokratiska rättigheter. Det är nämligen bland våra nära och kära det börjar, i vår vardag. Det får aldrig glömmas bort. Vi har alla ett ansvar för att den här världen utvecklas i rätt riktning, det är ett ansvar alla borde ta. För man har chans att bidra till något vackert.

Jag har nyss tittat på Rapports årskrönika som bland annat fylldes av terrordådet i Norge i somras. Tårarna strömmade, det är fortfarande helt ofattbart att en enda människa kan vara fylld av så mycket hat. En sak är väl dock säker och det är att många människor tillsammans rymmer dessto mer kärlek. Kapmen för ett öppet och fritt samhälle har dominerat det här året på många sätt.

Årets känsla:
* Toppar och dahlar, från underbart engagemang och glädje till ner i den mörkaste av gropar.

Årets irritationsmoment:
* Planeringsfientlighet
* Speciella regler för speciella människor

Årets uttryck bland min umgängeskrets:
* Varandrago (försvann dock väldigt snabbt i maj).
* Utvecklande samvaro.
* Planeringsfientlig.
* Grop.
* TYST Catta, mitt fina bloggnamn.
* Det är inte lätt när det är svårt.
* Tårar kan vara lika salta som citroner kan vara sura och karameller söta.
* Jag fattar inte för jag har för små händer.
* Individstärkande aktiviteter främjar självständigheten.
* Det råder olika normer i olika kulturer.
* Det är onödigt att göra saker som inte är nödvändiga.
* Det får tiden utvisa.
* Varför kan inte alla resonera som vi? Världen skulle vara så mycket bättre då!

Årets musik, bok och film:
Björn Alfzelius Landet bortom bergen, Kajsa Ingmarsson, Den ryske vännen, Svinalängor.

Årets bästa månad:
April, våren är på intågande, allt gick lätt då, fick både jobb och bostad. Med det även nya möjligheter.

Årets minst lyckade månad:
Oktober, hösten sänker sitt gråa täcke över oss. Jag hade alldeles för mycket att stå i under alldeles för kort tid. Relationer av alla de sllag är komplicerade och bör kanske undvikas.

Önskar jag inför 2012:
* Lugn och ro, få hämta andan och bara vara, både på ett privat och yrkesmässigt plan.

Löften inför 2012:  
* Träna tre gånger i veckan, tisdag, onsdag och fredag.
* Sluta att vara överflexibel och sätta mig själv i centrum.


GOTT NYTT ÅR allihop!

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Gott nytt år Catta! Vi hörs kram.

2011-12-31 @ 17:00:38
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: herr sångfågel

gott nytt år catta hoppas ni får det superkul ikväll på din nyårsfest och att erat tema blir lyckat kram herr sångfågel

2011-12-31 @ 17:41:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0