Syftet målet i livet och retoriken vägen till framgång!

Klockan har passerat midnatt och jag har nyss klivit in i min underbarar lägenhet. När det förträffliga X2000-tåget rullade in Göteborg greps jag av starka patriotiska känslor. Jag Älskar GÖTEBORG! Stockholm är förvisso fint, mäktigt och mysigt på många sätt och vis men Göteborg är faktiskt bäst -  det behövs ingen protest.

Många av er anser nog att jag borde ägna mig åt så relevanta saker som sömn. Egentligen tycker väl jag också det, frågan är bara om sängen fyller sin rätta funktion när jag inte är sömnig. Vid typ Skövde snurrade världen tio gånger för fort och jag trodde faktiskt att jag skulle försvinna ner genom golvet av all trötthet, var denna trötthet tog vägen vet jag inte men den går inte att identifiera inom mig i nuläget, kanske försvann trötthet ner i SJ-golvet. Eller så har kroppen bara manat undan trötthetskänslan just för att jag är öbvertrött, då min kloka kropp har insett att någon sömn blir det inte tal om på ett bra tag. Kan vara så. Dygna ska jag däremot försöka undvika, fyra timmar har jag på mig att hinna blogga klart och somna sött på min kudde.  

Idag eller snarare gårdagen har ägnats åt marknadsförings- och ekonomikurs i Stockholm, anordnad av en paraplyorganisation för Sveriges alla ungdomsorganisationer. Jag har lärt massor och är RIKTIGT nöjd med dagen. Känner stor tacksamhet till mina arbetsgivare som lät mig gå denna. Inspirationen är stor nu inför alla ansökningar som ska göras och jag tror mig även ha goda förslag på hur vi min arbetsplats kan skaffa och hitta nya medel att finansiera verksamheten. Föreläsaren gick igenom olika grunder inom medelsanskaffning, vilket var bra! Sedan fick vi indviduellt arbeta med vår egen organisation och ta fram konkreta finansieringsmodeller. Jag har varit på ett kreativt humör idag :).

SYFTE, MÅL, PRINCIPER OCH STADGAR har stått i folus för min del. Dessa helt fantastiska dokument och ställningstaganden är ovärderliga även i eknomiska sammahang. Om man inte kan motivera sin egen verksamhets förträfflighet spelar det inte så stor roll om alla läger är jätteroliga. Utan grundläggande värderingar, ideal och principer är en förening i mina ögon ingen riktig förening. Jag älskar principer, mål och förhållningssätt och jag har numera ingått ett löfte med mig själv om att använda min arbetsplats mål och syften mer i alla mina ansökningar. Detta för att vi har ett av de bästa mål och syften man kan ha, referens som vanligt Ahlquist 2011.

Kursen erbjud inte enbart snack om fonder och andra finaniseringsmöjligheter utan även marknadsföring och retorik ur ett generellt perspektiv. Marknadsföringen är ju minst sagt lika viktig i arbetet för att rekrytera nya engagerade och drivande medlemmar. Som sagt, mina hjärna är sprickfärdig av idéer och tankar! Utöver detta har jag kommit underfund med att min arbetsplats är relativt duktiga på marknadsföring, detta tack vare att vi är duktiga på att tala om vad vår verksamhet syftar till. Under dagen mötte jag flera organisationer utan tydliga syften. Jag blev ganska paff måste jag erkänna, fast ku att inse att jag fortfarande arbetar på landets cooolaste ungdomsorganisation!

Bostadskösnack, mångfald och kultur har jag även fått diskutera, vilket varit oerhört stimulerande. Miljöombyte och nytt folk är alltid trevligt trots att jag har de finaste kollegorna i världen.


Citat som inte kommer att glömmas:

"Du verkar ju kunna gå ordentligt. Är du synskadad på riktigt?" 
Taxichaffis på T-centralen.


Jag tror att detta får avsluta dagen eller snarare inleda natten. Nu ska jag satsa på en skönhetssömn.
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0