Det spelar faktiskt roll!

Jag höll på att glömma det i särklass viktigaste i hela köttfärssåsen, nämligen vitlöken. Observera att jag inte finner köttfärsen som den mest primära ingridiensen i kttfärssås. Ingen köttfårs är tillräckligt levande, spännande och underbar utan sin ljuvliga smak av vitlök. Just detta fenomen gäller förstås för de allra flesta maträtter, förutom tillexempel pankkakor som gott kan avstå vitlöken. Det är som vanligt, undantaget som bekräftar regeln :P.

För omväxlinhsskull har jag även idag arbetat lite med jobbets hemsida. Efter samtal med supporten, kan jag konstatera att jag både tänkt och utfört  en korrekt process men vad hjälper det när det ändå inte fungerar? Det kan man ju fundera över. Jag är förövrigt inte särskilt förvånad över att mina slutsatser är korrekta - de är de nämligen för det allra mesta (referens Ahlquist 2011)

Tydligen är det inte enbart de som till en början verkar otrevliga som kan visa sig trevcliga, utan det motsatta förekommer också. Taxichauffören som körde mig hem från jobbet, verkade till en början vara en oerhört trevlig typ. KUL, eftersom jag gillar att snacka. Efter att ha avverkat en hel rad samtalsämnen känner jag dock mig ganska obehaglig till mods. Inte för att man ska fästa sig allt för hårt vid vilka begrepp en person använder men för mig som inte enbart är tjötig utan också begreppsnörd är det tämligen svårt. I min värld och troligtvis inte enbart i min, har olika begrepp olika laddning, därmed tolkas de olika, delvis beroende på vem som säger vad i vilket sammanhang.

Jag är alltid aktsam med hur jag uttrycker mig gentemot nya människor, då de med all sannolikhet inte vet exakt vilken humor jag har tillgång till. Någonstans förväntar jag mig att andra agerar likadant. Jag vet dock inte om taxichaffisen gjorde det eller om han var allvalrig. Den aktuella taxichaffisen talade om såväl invandrare, kvinnor och personer med funktionsnedsättning med ord som i allmänhet har en negativ klang i samhället. Det kanske bara var brist på kunskap, om vilka begrepp man bör använda. Många tycker nog att vi som tillhör kulturen "begreppsnördar" är jobbiga men det spelar faktiskt roll vilka ord man använder om saker! Det är dina ord som talar om vem du är, vad du tycker och vilka värderingar du har.

Jag vill poängtera att jag därför tycker att det är helt okej att säga "fel" sålänge man är medveten om det samt kan motivera sina val av begrepp. Kan man inte motivera varför man uttrycker sig som man gör, ska man nog för säkerhetsskull använda sig av vedertagen termologi.

Dagens inlägg får avslutas med ett konstaterande: Att kansliet tack vare mig och min Planeringsgudinna har den allra trevligaste fruktskålen. Nu är det alltså fruktfika som gäller bara så alla vet.


Kommentarer
Postat av: Planeringsgudinnan tillika Arbetsbiträdet

Det märks vad du skrev C-uppsats om, Kollegan. :) Det är bra det!



Fruktfikor åt folket! Kanslifolket iallafall.

2011-07-11 @ 21:37:26
URL: http://arbetsbitradet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0