På tåg i lyckans funderingar

 
Nu var det länge sedan jag skrev sist. Vardagslivet rullar på och våren börjar sakta men säkert visa sin ljuva sida. Det är snart valborg och gräsmattorna börjar bli vackert gröna. Idag har jag och mamma kunnat sitta ute i solen hela förmiddagen. Jag känner att jag har fått färg i ansiktet. Solen gör verkligen att jag mår gott. Jag var helt slut igår kväll efter a ha varit ute nästan hela dagen. Nu har jag precis klivit ombord på tåget mot Göteborg och min sambo.
 
Nu är det knappt en månad kvar innan Smaragden och jag drar till Turkiet. Längtar!!! Mycket jobb är avklarat och utbildningen jag har gått är klar.  Det känns roligt att ha tid att njuta av mitt privatliv. 
 
Vad är lycka och vad gör oss lyckliga? Tyvärr tycks det inte alltid vara det vi säge eller trorr. Inte ggöör pengar oss lyckliga och inte heller tycks vi kunna glädja oss för varandra.  
 
Varför kan inte lyckan bestå i att de vi älskar är lyckliga? Varför blir vi kritiska så fort någon har valt ett annat levnadssätten vårt eget? Det största felet vi människor gör är att vi allt för ofta utgår ifrån våra egna normer och värderingar och därmed glömmer bort att andra människor kan ha ett annat synsätt. 
 
Det är inte konstigt att krig och konflikter aldrig upphör när inte familjer, vänner och kolleger kan hålla ihop. Hur tror vi att länder ska kunna hålla sams när inte ens människor medd samma mål kan berömma och peppa varandra? 
 
Alla vill ha beröm men ingen vill hylla. Alla vill ha vänner men ingen vill ge upp sin strid. Alla vill få leva som de vill men ingen vill låta andra välja själv. 
 
Ibland tror jag att vi fokuserar lite för mycket på att trassla upp knutar som redan är för trassliga för att bearbeta. Tänk dig själv att försöka få en sol och ett regnväder att hålla ihop. Hur svårt ska det vara att istället lägga fokus på det som går bra, på det som är viktigt och faktiskt spelar roll. 
 
Emellanåt misstänker jag" att konflikthantering skapar fler konflikter än de reder ut. I alla fall i de sammanhangen där konflikträdda personer ingår. Rädslan för en konflikt ökar endast risken för uppkomsten av den. Om man inte törs vara rak och ärlig från början kommer inga plåster att hjälpa. Vägrar man att se läckan i båten är det omöjligt att täta det och stoppa vattnet. 
 
Nu närmar vi oss Göteborg och mitt slutmål. Jag längtar efter att få kliva in genom ytterddörren och krama om Matte. Det blir med all sannolikhhet en lugn söndagkväll fraamför tv:n innan en ny arbetsvecka ssätter igåång. 
 
 
Ha det gott allihop och pprioritera rrätt  i määngden.

Kommentarer
Postat av: Vis Smaragd

Kloka ord vännen!
Kram

2013-04-28 @ 18:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0