El och aktivitetsanalyser

En del saker märker vi inte att vi är otroligt beroende av förän vi blir av med dem. Elen är definitivt en sådan grej. Nog är jag högst medveten om att vi använder oss av el i nästan alla våra dagaliga aktiviteter men det är verkligen inget jag brukar fundera över. Mycket av det vi gör, bara gör vi utan att analysera hur det går till eller vilka redskap som behövs.

Under elavbrottet här på cirka en halvtimme hann jag hur som helst tänka massor. Många aktivitetsanalyser gjordes i mitt huvud. Det är lite roligt att det just är aktivitetsanalyser jag börjar göra när jag slår mig ner i soffan med ett ljus på bordet och inser att det är lika bra att bara gilla läget och slappna av. Aktivitetsanalyser fick vi nämligen göra jämt och ständigt under min utbildning till arbetsterapeut.

Sammanfattningsvis gör man en aktivitetsanalys genom att kortfattat beskriva aktiviteteten dvs hur den görs. Därefter ska miljön analyseras, både den fysiska, sociala och kulturella. Därefter är det dags att börja fundera över vilka utrustning som kan tänkas behövas. (Här kom jag fram till att el är en utrustning vi i västvärlden ofta behöver eller i alla fall gjort oss beroende av, då vi har byggt och konstruerat våra samhällen utifrån elen. Sist men absolut inte minst så ska säkerhetsriskerna analyseras samt värderas. Att äta en måltid kan tillexempel te sig rätt ofarlig men även denna aktivitet bär med sig en del risker. 

Elavbrottet skänkte trots sitt mörker en del lugn över mig och min läenhet. Egentligen borde jag släcka ner allt emellanåt och sätta mig med ett ljus och bara tillåta mig att vara med mig själv. Nu ska jag använda lite el till min vattenkokare och göra mig lite kvällste. Sedan ringa och säga godnatt till den finaste jag vet :).

Ha det fint allihop!

Kommentarer
Postat av: vispen

Återigen ett bra inlägg med funderingar som jag håller med om :)

2012-07-11 @ 16:01:16
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: Jonas

Hej!
Aktivitetsanalys lät intressant. Man borde tänka på att använda så lite el som möjligt, men i dag drivs det mesta av el. tom. en sådan banal sak som vattentoaletten hemma. Om elen skulle försvinna skulle trycket försvinna sakta och efter något dygn så skulle man få fylla på vattenbehållaren efter varje toabesök.
Ha det bra!
Kram.

2012-08-06 @ 11:27:07
URL: http://www.jonte85.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0