I-landsproblem och värden

1. Konflikträddsla skapar mer konflikter än verkliga konflikter faktiskt utgör. Det skulle underlätta väldigt mycket om människor berättade för mig vilka problem de har med mig. Hur ska jag kunna förändra mig om mina brister analyserar ihop med andra utan min kännedom. Jag föredrar att få veta när folk tycker att jag är dum i huvudet jämfört med en massa skitsnack. Vem vinner på att vi pratar om varandra och inte med varandra? Dessutom misstänker jag att det måste vara ganska trist att diskutera mina brister utan att kunna uppnå någon förändring.

2. Kan inte målet någon gång få gå före personliga intressen? Jag är uppriktigt trött på att syften, behov och mål justeras från dag till dag beroende på vad folk anser vara rätt idagsläget. Jag börjar tro att en del männniskor har som princip att vara inkonsekventa. HÅLL IHOP OCH VAR SNÄLLA! Hur svårt ska det vara att stötta varandra?
3. Regler/policyr borde förbjudas om de bara leder till att miljöer begränsas. När en regler/policy skapar mer problem än den gör nytta så är den dålig. Seriöst, hur många skulle igorera en rinnade vattenkran som håller på att orsaka översvämmning bara för att det inte råkade vara du som glömt den på? Hur många skulle strunta i mannen med hjärtinfarkt bara för att han inte var ert ansvar? Kom igeh....  

4. Det är konstigt att människor kan vara så överrens om hur man BORDE agera och reagera i olika situationer men när det väl kommer till kritan och det blir dags att agera i verkligheten så tycks det vara helt naturligt att det är andra spelregler som gäller.

5. Idag har jag blivit vald till ungdomsombud, kassör och föräskringsombud i min fackliga lokalklubb. Försäkringsombud vet jag knappt vad det är men det blir säkert kalasbra i slutändan.

6. Jag har köpt en ny mobil. En gammal hederlig Nokia med fina fina knappar! Inget dumt touchande är inte. Mobilens syfte är att man ska kunna ringa med den inte hålla på med en massa appar (som jag knappt vet vad det är). Tror att jag var en något roande kund att ha att göra med. Men har man höga krav så har man. Ingen smart (dum) phone här inte.

7. Det tycks finnas idioter som på allvar tror att människor kommer att avguda varandra enbart för att de delar någon form av kultur. Jag besökte en niondeklass idag där samtliga elever var nysvenskar. Klassen förmodades fungera väl eftersom alla elever delade egenskapen att inte vara etniskt svensk. Sjukt. vad är det som säger att alla från Irak gillar varandra bara för att de är från Irak? Alla svenskar gillar väl inte alla svenskar.... Precis som alla med rött hår antagligen inte älskar varandra eller alla killar inte gillar alla killar. Snacka om att klumpa ihop folk utifrån en enda egenskap. Det är väl för det allra mesta personkemin som avgör om individer fungerar ihop eller inte.

Alla är vi människor med unika egenskaper, alla bär vi på en fantastisk skatt (oss själva) och alla har vi ett lika värde oasvett om man är grön, lyssnar på Lady Gaga eller spelar fotboll på fritiden.

Kommentarer
Postat av: vispen

Bra skrivet Catta, där måste jag säga att du tryckte till riktigt ordenligt och det gillade i alla fall jag :)

Hoppas att du kan ge Oja kurvertet med biljetterna imorgon eller på fredag så att jag hinner få det av henne innan lördag. Ha det bra! Kram

2012-02-08 @ 22:01:17
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Håller med dig i vissa saker. Har på senare år mera börjat kritisera och ifrågasätta saker och ting. Dock får det inte gå till överdrift. Ha det bra!

Kram

2012-02-09 @ 11:52:10
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0