Våra liv, en del i framtiden

Vad gör vi med våra liv? Förmodligen väldigt olika saker beroende på vilka vi är. Vad vi har upplevt och upplever präglar förstås vår tillvaro konstant. Vi är alla en produkt av vår historia plus en del i framtiden. Vad vi vill med våra liv är kanske inte alltid detsamma som det vi gör. Hur skulle du vilja se ditt liv om fem-tio år? Och hur vill du minnas ditt liv när du blickar tillbaka? Ibland slår det mig att vi gör så konstiga och udda val. Vi människor tycks vilja en sak men ha förmågan att agera på ett helt annat sätt. Ingen vill väl bråka, kriga eller nedvärdera andra men ändå tycks just dessa aktiviteter vara en stor del av världens dagliga verklighet. Det ska dock icke förglömmas att mycket kärlek sprids jorden över mellan oss människor. Fundera lite, det gör i alla fall jag.
 
När min morfar levde brukade han säga att man skulle arbeta som om man skulle leva i en evighet och älska som om man skulle dö imorgon. Jag misstänker att även detta är något att ha i åtanke emellanåt. Det kommer stunder i livet då man inser vad som är värdefullt. Däremot tycks stress och vardag återvända lika snabbt som det för en kort sekund försvann. Saker ordnar sig, tiden läker sår och man lär sig att leva med sina problem.
 
Att se verkligheten i ögonen är svårare för vissa en för andra. En sak tror jag mig dock veta och det är att det är föga onödigt att ignorera verkligheten, för just verkligheten har en unik förmåga att söka upp oss och påminna oss om sin existens. Utöver detta är det ganska mycket jag inser att jag inte vet. För fyra år sedan trodde jag mig veta allt. Idag vet jag mest hur fel jag hade, för jag tror mig veta mindre idag.
 
Vi borde inte fästa blicken på det vi saknar utan uppskatta samt värdera det vi faktiskt har.
 
<3

Kommentarer
Postat av: En vän

Du är en smart och bra tjej som många borde lära av, både privat och i arbete. Tänk om många fler kunde se det och ge dug uppskattning för vem du är och vad du gör. Tack för sällskapet på min lunchpromenad idag, vi hörs snart igen KRAM

2012-08-13 @ 22:29:27
Postat av: Jonas

Hej! kloka tankar, livet går i ett rasande tempo tycker jag och ibland måste man stanna upp och tänka efter vart man egentligen är på väg. om 5 - 10 år hoppas jag att jag har familj, en fin bostad, ett jobb jag trivs med och härliga vänner.

Ha det bra vännen. Kram.

2012-08-15 @ 09:24:25
URL: http://www.jonte85.blogg.se
Postat av: vispen

Instämmer med de andra som kommenterat. Kloka tankar och bra skrivet som vanligt! Kul att du läser min blogg lite då och då och tack för din senaste kommentar! Håller med om att ärlighet är oerhört viktigt och jag pratar ofta med min pojkvän om hur jag upplever saker, hur allt känns och så vidare. Kram

2012-08-15 @ 15:43:17
URL: http://vispen91.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0