Demokratin skall vara världens hjärta

Mina tankar går till det norska folket och alla de som mist sina nära och köra i det ofattbara attentatet som drabbat vårt granland, våra medmänniskor och inte minst demokratin. Hur kan en människa vara kapabel till att orska så mycket lidande och smärta? Hur tänker man när man ger sig på engagerade ungdomar som vill bidra till att skapa ett bättre samhälle?

Allt engagemang är värdefullt oavsett politisk färg, sålänge demokratiska principer står i centrum. Vi måste alla hjälpas åt att tillsammans stå upp för demokratin, människors lika värden och protestera mot förtryck, våld och terror. Vi är alla människor, alla olika men ändå lika unika och värdefulla. Vi är alla en del av allt det hela - det hela som ska präglas av demokrati, rättvisa och frihet. Det som har hänt i Norge är sådant som inte får hända men som ändå har hänt. Vi har alla ett ansvar för att göra motstånd samt se till att det inte inträffar igen. Det är ingen annans ansvar - utan lika mycket mitt som ditt.

Jag känner väldigt mycket men har svårt att formulera det. Hela situationen är så ofattbar. Dock slår det mig att vi alla måste bli bättre på att stötta varandra i vårt engagemang, uppmuntra varandra och avsätta tid att bara umgås med våra vänner. Allt engagemang är viktigt. Det är enbart en styrka att människor har olika åsikter och vågar uttrycka dem. Som jag skrev tidigare i veckan så är det indviders olikheter, därmed skilda åsikter som formar en utvecklingsbar värld. Det skulle vara väldigt tråkigt om hela samhället var ensidigt. Attentatet i Norge får inte leda till ett minskat engagemang, snarare tvärtom. Tillsammans måste vi bevisa att demokratin, friheten och medmänskligjeten går före hot, främlingsförgäntlighet och våld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0