Tänk själv, låt inte järnhanden göra det.

För "hälsan" är det enligt en vetenskaplig studie från Holland, bättre att dela upp sin semester i flera kortare perioder under året. Detta då avslappningen efter semestern enbart sitter i ungefär en vecka efter återgången till arbetet efter en ledighetsperiod. Med flera perioders semster skulle då veckorna med en avslappningskänsla öka. Lite cyniskt undrar jag tyst för mig själv om den här studien är sponsrad av världens alla arbetsgivarorganisationer, som med största sannolikhet skulle tjäna rejält på om deras anställda tog ut flera korta semesterperioder under året. "Den svenska modellen med laglig rätt till att ta ut fyra veckors semester i rad vilar inte på någon vetenskaplig grund" hör jag reporten förmedla i radion. Nehe, så synd då, eftersom folk i allmänhet tycks föredra en enhetlig semster för att kunna slappna av ordentligt.

Jaja, fackförbunden kan med all sannolikhet bevisa den holländksa studiens motsats om de skulle ha det intresset. Efter tre års studier har jag bland annat lärt mig att det går att bevisa precis vad som helst med forskning. De mest häppnadsväckande slutsatserna kan presenteras med stöd i siffror. Det skulle till och med vara möjligt att finna evidens för att drycken Cocca Cola är hälsofrämjande. Hälsa betyder ju olika saker för olika individer, vilket leder till att allt kan anses gott för hälsan, om inte hälsa tydligt definieras i studien. Som jag skrivit tidigare för ungefär en vecka sedan, tolkar förmodligen ni läsare innebörden av hälsa helt olika. Dock finns det saker som kroppen rent anatomiskt mår bättre repsepktive sämre av. Knark är ett sådant exempel.

Åter till Cocca Colan. Låt anta att 1000 personer som upplever att hälsa handlar om vara pigg, uppger att de känner sig både gladare och piggare efter fem glas Cocca Cola jämfört med om de druckit fem glas vatten, ja då skulle forskaren kunna dra slutsatsen att Cocca Cola leder till att människor upplever sig ha en god hälsa. och därmed att drycken är hälsofrämjande Allt hänger på syftet samt vilken metod som valts.

Media är generellt sätt relativt duktiga på att presentera syftet och dessutom vem som gjort den aktuella undersökningen. De är däremot mer sparsamma med att redogöra för vilken metod som valts som tillvägagångssätt, vilket är synd, då metoden är det i särklass viktigaste. Resultaten skiljer sig ju något enormt beroende på om man valt att göra en kvalitativ respektive kvantitativ undersökning. Jag undrar hur många svenskar som nu lite smått har börjat överväga att ta ut enstaka semesterveckor i taget istället för allt i en klump... Troligen en hel del, då vi är skapta på det sättet att vi vill göra det som är absolut bäst för vår hälsa. Media styr tämligen över våra liv med en järnhand om vi inte tänker själva förstås. Vilket jag hoppas att de allra flesta gör. Men vad ska man tro om allt man hör, när saker ena dagen kan vara livsfarliga för sedan nästa vecka visa sig inte alls ha någon negativ effekt på oss. Källkritik var det och tänka själv! Gör man inte det får man skylla sig själv. Den kollektiva lögnen kan hur som helst bli en sanning om man inte ser upp:P.

Den här dagen har fyllts av många klockrena kommentarer runt fikabordet på jobbet. Den roligaste var nog dock när en av mina kollegor tipsade mig om att ringa "Bengt" på ett företag. Han hjälpte nämligen mig 1996 när jag höll på med samma grej. Fast, hm, han är kanske inte är kvar där längre, säger personen fundersamt. Nej, det tror inte jag heller. Det roliga är att jag tidigare fått uppfattningen av att föreningen gjorde samma aktivitet som jag nu försöker möjliggöra för bara ett par år sedan och så visar det sig nu vara 15 år sedan....... Japp, tidsperspektiven varierar även de.

I övrigt har dagen bjudit på det rutinmässiga. Det har konstaterats att vissa myndigheter bara är stor skämt och jag och mina kollegor har funderat över vart vi ska göra hän allt informationsmaterial som vi inte vill se längre. Bara synd att det är så dyrt med leverans, annars kunde vi ha skickat iväg det.....


Kommentarer
Postat av: Angela

Åh det är en fröjd att läsa din blogg!



Så mycket man glömt, så många frågeställningar och upplevelser som jag själv tar för givet eller inte tänkt på under en väldigt lång tid. Spännande att se hur det resonerar (som i resonans) bland de som är lite yngre och som har gjort helt andra saker i livet än vad jag gjort. Att även jag varit där och tänkt och tyckt mycket utav det du/ni skriver.

2011-07-18 @ 21:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0