Skattkistan + landet Lagom

Det jag först trodde skulle bli en mycket ensam dag på jobbet visade sig bli en riktigt social sådan. Totalt var tre personer här för att skriva under en mängd olika sorters papper, alla lika viktiga fast ur olika perspektiv. Detta resulterade i en stor posthög som det kändes riktigt skönt att få göra sig av med. Nej, jag katade inget men de hamnade på brevlådan. Känslan var ungefär lika tillfredställande som när jag hade rävsat undan alla löv i min kära familjs trädgård förra påsken - en lättnad. Flera av papprena skulle dessutom, ha varit klara och underskrivan för länge sedan men som det brukar heta "bättre sen än aldrig". Eftersom chefen hade lite att fixa med här fick jag sällskap under fruktstunden, vilket alltid uppskattas.  

Jag har funnit en riktig skattkista här!! Efter att i tre månaders tid behöva titta in i det minst sagt röriga "infoskåpet" tröttnade jag och började sortera.

Hm, informationsmaterial från 1995, böcker om föreningens magiska historia samt cd-skivor och filmer i en ända salig röra. Röror och grytor är visserligen en stor favorit men då gäller det mat och inte "infoskåp". Jaja,  spännande i alla fall. Till att börja med kastade jag i princip allt gammalt material dock sparade jag en kopia av varje broschyr, som ett kärt gammalt minne. Man vet ju aldrig, jag kanske någon gång får impulsen att slå mig ner i soffan och börja analysera det minst sagt inkorrekta språkbruket. Jag lovar, det kan bli ganska underhållande, särskilt om finaste Fröken Vis har lust att bidra med sina kloka slutsatser.

Det som verkligen var skattkistan var alla cd-skivor. De innehöll ALLT! Sånger från tidigare aktioner/uppvaktningar, repotage från föreningens resa till Polen i början på 2000-talet, bilder från läger ioch en hel del annat värdefullt som engagerade krafter bidragit till genom åren. Jag var riktigt inspirerad när det var dags för lunch.

Jag HATAR verkligen Sveriges förbaskade jantetrams. Varför kan inte folk få vara stolta över sig själva? Säga sina åsikter och stå för att de är duktiga? Gör man det får man konstant höra att man tjötar, skryter och är självgo. Är man däremot aningen tillbakadragen och inte riktigt törs lyfta sina styrkor, ja då har man drabbats av dåligt självförtroende och möts av orden "tro lite mer på dig själv så går det bra". Snacka om dubbelbestraffning. Vad söker vi då`Lagom, Lagom, Lagom eller Lagom? Nej tack, lagom är tråkigt, i alla fall när det handlar om människors personligheter. Den dagen jag blir en Lagom, hoppas jag att jag får höra det ordentligt.

Jante skapar osäkra individer och skitsnack, för jante tål inte de som det går bra för och inte heller de som det går mindre bra för. Rent samhällsekonomiskt borde jante vara en stor katastrof. Tilläts folk bara att tro på sig själva och uppmuntrades att starta företag, söka jobb osv skulle det nog bli en himla fart på landet lagom. Men hur ska tillväxten kunna öka när allt vi söker är lagom? Då vill vi ju undvika en högkonjuktion om man ska följa trenden.

Det värsta är att det är så enkelt att falla in i jarrgongen, jag gillar inte det.

Nu lider det mot helg. Det är en av få fredagar kvar som är lediga innan jag börjar arbeta heltid. Morgondagen ska därför vigas åt så viktiga saker som tv'tt, städning och allmänt hemmamys.

Kommentarer
Postat av: Fröken Vis

Ja, jag lovar att säga till den dagen du blir lagom (om det nu någonsin kommer hända, vilket jag starkt betvivlar!)

Och ja, jag är gärna med och analyserar det inkorrekta språkbruket i broschyrerna, vi kan ju alltid spela in våra begåvade analyser och spara på kansliet så att kommande generationer Föreningsmedlemmar och -personal får något att skratta åt om tjugo år.

Kraaam

2011-07-14 @ 18:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0