Jag glömde att jag inte hade glömt och en massa hjärnkontor.

Enligt en del människor tycks lösningen på alla mina problem vara att tagga ner, ta det lite lugnt, slappna av och ha lite tålamod. Kosntigt, ja faktiskt riktigt konstigt, eftersom impulsivitet är en del av min charmiga personlighet. Jag vågar inte tänka på vad som skulle hända om jag började ta det lite lugnt. Jag skulle i alla fall få det otroligt tråkigt. Dessutom skulle mina problem  knappast minska i omfattning utan bara ta väldigt mycket längre tid att lösa. Tack vare min ständiga effektivitet har jag nu tid att skratta åt mig själv :). Detta fick jag anledning att göra när jag var på väg hem från jobbet alldelles nyss (japp har varit där en fredag, ni får snart veta varför) då jag åkte med en taxichaufför som tydligen har EXAKT samma problem som jag. Nämligen är så effektiv att man hoppar ur båten innan man nått land och sedan i efterhand inser att det blev onödigt blött och samtidigt inser att inga torra kläder finns inom räckhåll. Nja, kanske är det inte riktigt så illa ändå.

I alla sociala kontexter tilldelas människor en eller flera roller, dessa kan variera beroende på miljö. Somliga av rollerna är förmodligen helt frivilliga och därmed självvalda medan vissa roller enbart tilldeleas en och hänger sig kvar för att man alltid ha varit innehvaare av de. Det är som gräsfläckar, biter sig stenhårt fast! 

Jag har en gång i tiden stämplats som hetsig, otålig och inte ett dugg ödmjuk. Trots att detta inte stämmer lika tydligt idag som för tre-fyra år sedan kvarstår bilden. Detta för att vi människor har otroligt svårt att släppa de första intrycken. Vi letar ständigt bevis för att bekräfta vårt första intryck även om vi vet att det är felaktigt. Intrycken sorteras nämligen direkt in i ett fack eftersom hjärnkontoret mår bäst av ordning och reda. Att radera ett första intryck ur en pärm eller server i hjärnan är inte på långa vägar lika enkelt som att radera e-postllistor eller jobbets hemsida. Inte för att jag har raderat jobbets hemsida än men jag kan tekniken för att åstadkomma det.

Hur som helst, nu svävade jag ut igen.... Märkligt att precis allting ska få sin lilla analys. Eftersom hjärnan verkar som den gör, lär jag få bibehålla mina roller oavsett om jag vill eller inte. Nu kan jag dock erkänna att jag innan jag påbörjade mina univeristetsstudier trodde att jag kunde och visste allt. Idag tre år visare/mer idiotisk, inser jag att det var helt felaktigt. Trots en lång och gedigen utbildning finns det mer nu efter utbildningen som jag inser att jag inte behärskar eler förstår. Jag har däremot införskaffat mig insikt och redskap för att hantera den här okunskapen istället för att tro att jag är fullärd. Jag kan dessutom stå för det.

Tillbaka till mötet med taxichauffören. Den chaffisen jag åkte med hem berättade att han i hela sitt körkortsliv har kört en helt vanlig besnindriven bil, vilket han gör än idag. Sist han var på bensinstationen tankade han bara i all hastighet etanol, vilket fick konsekvensen att bilen blev ganska svårkörd. Väl på verkstaden skrattade de åt honom och talade om att det var etanol i bilen... Det är väl en sak om man råkar ta fel, precis har bytt bil och fastnat i gamla mönster men här betalde han för etanolen utan att reflektera över det. Den eftertänksamma hade noterat detta redan i kassan om den nu inte redan märkt det när den tankade i drivmedlet i bilen. Jag skrattade gott åt detta, då jag vet att jag hade kunnat göra precis samma misstag. Vissa saker gör man bara i det höga tempot utan att tänka. Fast hellre impulsiv än slö om jag får säga det själv. Jag skulle inte ens ha hälften så kul om jag tog det lite lugnt. Som jag skrev i förra veckan, då skulle jag analysera sönder allting så att en katastrof ändå skulle infinna sig. Då är det bättre att det går fort, så man kan åtgärda det lika snabbt.

Precis som tekniken strular emellanåt så gör även människors hjärnor det. Jag vet att min dator är allra värst strax innan nya uppdateringar ska installeras, troligen fungerar hjärnan likadant. Vecka 31 kommer jag därför att vara helt fräsch i skallen efter en veckas semester. Ibland gör man bara saker utan att arkivera det i något fack uppe i huvudet. Missar man att arkivera något försvinner det. Just det har jag sett bevis på ett flertal gånger både på jobbet och rent privat. Jag ställer mig ofta frågan om man ska behöva arkivera självklarheter, standarddokument, minnesanteckningar, rutiner eller vanor? Tydligen. Annars glömmer man bort att man har utfört de.

Igår kväll var jag helt övertygad om att kaffebryggaren på jobbet stod på, så övertygad att jag ringde min planeringsfientlige kollega och undrade om han kunde åka dit och stänga av maskinen dagen efter. Det kunde han. Trots detta lugnande besked kunde inte myrorna i huvudet lämna mig ifred. Jag vet att Den planeringsfientlige gillar att sova på morgonen. Därför bestämde jag mig för att själv ta mig dit direkt dagen efter. Sagt och gjort. När bussen väl anländer till jobbet är kaffebryggaren såklart avstängd dock står kopieringsmaskinen på. Jag har inget som helst minne av att jag stängde av maskinen som kan framkalla den underbara drycken men men. Bättre att kolla för säkerhetsskull. jag hade inte velat stå ansvarig på måndag om jobbets lokaler hade brunnit ner.

Jag har ledsnat på alla kartonger i hallen, varför jag nu bröt sönder de och mer eller mindre har pressat in de i skrubben. Resultat: öppna inte skrubben, då får man hångla med kartonger. Tur alltså att det inte är midsommar igen... Tydligen hade jag försökt plocka ut alla kartonger då mitt i natten för att ja jag vet inte, gå och kasta dem. Idag ska här städas i lagom tempo, tvättas, handlas och sedan läsas bok. Nice dag med andra ord.

Vill avsluta det här inlägget med att önska en trevlig helg samt ett krya på dig meddelande till Planeringsgudinnan.


Kommentarer
Postat av: mamma

skaffa em timmer till kaffebryggaren, finns de man kan slå på och som går typ 60 min och sedan stängs av, billig och bra säkerhet ;D

2011-07-15 @ 14:41:55
Postat av: Mekayla

Haha, så himla kul att du slet ut alla kartonger och väskor :-) midsommar hos dig var jättelyckad! Kram

2011-07-20 @ 20:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0