Vilja, val, beslut och en massa gråzooner

Ska man inte bara strunta i det som är svårt, komplicerat och det man verkligen inte kan förstå? Nej, givetvis inte, hur skulle man då någon utveckling... Ibland undrar jag dock om det är tillräckligt meningsfullt att utvecklas. När jag verkligen varken fattar eller förstår trots stora ansträngningar så är det inte kul längre. Kanske är det bättre att förbli en varelse som inte utvecklas då.... Fast utvecklas kan man i o för sig göra på många sätt, inom olika områden och sammanhang.

Att fatta vissa beslut gör ont trots att man vet att de är nödvändiga och långsiktigt hållbar. Men hur ska jag kunna genomföra min vilja och därmed slutföra mitt beslut när jag i själva verket vill precis det motsatta? Då är det faktiskt betydligt enklare och mindre avancerat att verkställa den "Nyttiga månaden". Då handlar det ju BARA om att låta bli godis och kakor i en månad... Det kan framstå som svårt i sig men tro mig det finns det som är tusen gånger svårare.

Svart eller Vitt, Gott eller Ont? Förmodligen en grå sörja som vanligt. Det är lätt att kategorisera, döma och dra snabba slutsatser. I vissa situationer är det rätt i andra fel. I andra stunder en kombination. Det viktiga är dock att man alltid vågar stå för sin tolkning, sina åsikter, sina värderingar och inte minst SIG SJÄLV! Det löser inte allt men mycket.

"Haha, jag gör i alla fall allt för att provocera" :P......

Hur många skulle kasta en redan trasig skål i golvet? Hur mång av er skulle hacka en redan riven lök? Kan verka som dumma frågor men ta er en funderare!

Det skulle vara möjligt att författa böcker om det mesta. Jag och finaste Smaragden har avverkat ett par områden ikväll. Inte nog med att hennes analysförmåga är fantastisk, hon är grym och finns alltid närvarande just när dte behövs. Tack! Sist men långtifrån minst: jag har saknat fikarasten idag med mina humoristiska kolleor Rubinen, Guldklimpen och Bamse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0